רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

היום היארצייט של "פיגא מינטשא" אמו של הפני מנחם מגור

היום היא"צ של "פיגא מינטשא" אמו של הפני מנחם מגור [היתה יחסנית מאוד, כי היתה בת ר' יעק"מ בידרמן מגאוני פולין, (רב בוורשא, ובנו של הרב מלויביטש, ודורות רבים היו שם רבנים), שהיה חתן השפת אמת. מכל צאצאיו שרדו בשואה רק אמו של הפנ"מ]. נפטרה בשנת תשכ"ד. וטמונה בבית החיים סנהדריה בירושלים.
על פיגא מינטשא אמר האמרי אמת שהיא ה"עילוי" של נכדי השפת אמת. היא היתה אשה רכה והתייחסה לאמרי אמת בכבוד רב. הפני מנחם מסר נפשו וגר עימה בבית אחד במשך שנים רבות מאז התאלמנה מבעלה האמרי אמת, אף שבגלל כך הבית היה מטבע הדברים רשות הרבים, עקב היותה אישיות חשובה ורבים עלו אליה, וסבל מכך הרבה מאוד. אך מסר נפשו על כיבוד אם. כמדומה שיחד עימה באותו הזמן היה לו אז גם בן חולני שלבסוף נפטר ר"ל. וגם חלק מילדיו שהיו פראים עקב עילוייותם באופן נורא בתור ילדים, ובמשך שנים סבל עד שהחל לראות מהם נחת מעילוייותם. הכל היה לו יחד על הראש.
כולל שנים מרות ממש בלי לחם לאכול בבית. לעתים כשבאו מים עד נפש אזי נודע לאחיו הבית ישראל וניסה פעם לעזור לו מעט. אך ככלל עד כ-15 שנותיו האחרונות היה בחובות ולעתים רעב לפת לחם ממש. גם אח"כ לא היה עשיר, אך התייצב מעט.
אגב: כשהיא ילדה את הפני מנחם, יש מכתב של ר' משה בצלאל [אחי האמרי אמת, ומי שהאמרי אמת בצוואתו בפולין ציווה לו את ההנהגה אחריו] לאחיו האמרי אמת מגור "ואומר לך מז"ט מבן הנולד לאחי שליט"א ויביא הילד הזה רפואה וישועה לכל ישראל".